Jag får dagligen frågor om hur det är att jobba med sociala medier, med profiler och hur det är att vara en del av en sådan utvecklande bransch. Så nu ska jag berätta - hur kul det är! Jag har jobbat inom branschen i nästan 5 år och anses faktiskt som senior, vilket är rätt otroligt. Men så är det när det är så nytt allting. Men jösses vad mycket som hänt de senaste året bara. Förra året lades det över 650 miljoner kronor på marknadsföring inom sociala medier i Sverige, det är en ökning på ca 30% från föregående år (källa). Och det kommer att öka något enormt de kommande åren också. Jag minns så väl hur äldre personer/familjevänner sa till mig förr "Men Elin, när ska du börja plugga på universitetet? Du förstår väl att bloggvärlden kommer dö ut? Vad ska du göra sen?". Jag blev alltid lika irriterad för det var i princip ingen som såg den stora bilden av det - vilken enorm påverkan influensers har på samhället. Ingen såg att det var en verklig bransch som faktiskt höll på att växa fram. Det mest fantastiska jag vet med denna bransch är hur influensers kan bygga en sådan nära relation med sina följare. Hur man som helt vanlig person kan bli något riktigt stort, genom att bara dela med sig av sitt vardagliga liv. Hur vi människor tycker det är så intressant att följa andras liv. Den genuina relationen man har med sina följare - gör att man sedan kan tjäna pengar på sina kanaler. Det finns verkligen inga genvägar här. Ju bättre relation man har, desto mer pengar kan man tjäna. Det betyder också att man behöver offra en hel del för att bli en framgångsrik influencer, sitt privatliv. Ju mer du delar med dig av - desto snabbare kommer du växa. Det är här man behöver hitta den fina gränsen, vilket ofta tar ett tag. Man vill vara personlig men inte privat enligt mig. Jag har vart privat tidigare och det ångrar jag. För alla ens läsare är inte alltid snälla, fast man kanske tror det. SÅ, hur gör man för att komma nära sina följare? 3 enkla steg:1. Rörligt material är ett helt fantastiskt sätt för ens följare att lära känna en.2. Uppdatera flitigt. Visa att du finns. Hela tiden. 3. Visa dig sårbar. Du är människa. Det är jobbigt att bara se en perfekt fasad överallt. Som influencer är det viktigt att visa vad man står för tidigt, visa vem du är. För när du sedan marknadsför företag ska dina följare lita på dig. Om jag gör ett samarbete med ett klädföretag marknadsför jag inte plaggen jag tycker passar dåligt. I vissa fall säger jag till och med att plagget inte känns bra för mina följare. Det älskar inte företag - men jag måste göra det för att visa att jag är trovärdig. För om jag gillar en produkt och säger det - då blir det helt plötsligt mer äkta. Sammanfattningsvis: Detta är en växande bransch som bygger på att profiler skapar en genuin relation till sina läsare. Jag tror inte det bygger på hur många hundra tusen följare man har på Instagram, utan ens engagemang på inlägg! Hoppas ni tyckte detta blogginlägg var roligt att läsa. Jag ska försöka få in mycket mer karriärsinlägg här, då jag vet hur mycket ni uppskattar det. Kram på er!