Glöm inte att sätta på undertexter När jag kollade på denna film satt jag och gapade, blev helt chockad över att Kina fungerar på detta sätt. Bara jag som inte visste om det? Filmen har gjorts i samarbete med det Kinesiska sminkföretaget SKII. Kvinnorna i filmen tar ställning mot att pressas till giftemål. I Kina finns det ett begrepp för kvinnor som är över 25 år och ogifta, Sheng Nu kallas det och det betyder bokstavligen ”leftover woman”. Om man är 25 år och inte gift så ses man som misslyckad, outsider och att det är något fel på en. I många delar av Kina finns det "marrige-markets" som är en marknad där föräldrarna ställer ut kontaktannonser på sina barn. Där går män runt och väljer ut den dom vill ha. Att detta är normalt för dem och att "sälja" sitt barn är något man alltid gjort, det är obehagligt. Kvinnorna i denna film vågar säga nej och gå emot sina föräldrar (som är otroligt respektlöst i Kina) och öppnar upp sig om det i filmen. Med den här kampanjen tar SK-II ett positivt ställningstagande kring att hjälpa dessa kvinnor att våga säga nej. Väldigt bra film som verkligen fick mig att öppna ögonen. Jag blir otroligt rädd för vår värld och speciellt att Kina är så otroligt duktiga på att dölja dessa "traditioner". Kan bara tänka mig hur stort det är för dessa kvinnor att öppna sig på detta sätt i filmen. Starkt! #changedestiny Inlägget är i samarbete med SKII